Lär känna Tomas Käll
-
Tjänsten på laget.se liknade mycket av det jag gjort tidigare men det triggade ett nytt emotionellt spår i mig. Efter att ha jobbat många år i storbolag så fanns det också en stor charm i att få vara med och bygga ett mindre, mer familjärt team.
Tomas Käll
CCO
Efter 12 år på Bonnier i olika roller, senast som Head Of Sales på innovationsavdelningen Brand Studio, anslöt sig Tomas till oss på laget.se i december 2020. Tomas som har rollen som Chief Commercial Officer kan beskrivas som AIK:are (vars största idrottsögonblick är SM-guldet 2009) inbiten Stockholmare och lika viktigt, en engagerad och påhejande fotbollsfarsa och tränare. Han leder idag vårt säljteam beståendes av fyra Client Managers från Folkungagatan i Stockholm.
Tomas egen bakgrund inom försäljning började i butiken "Sportringen" som han som 21åring drev tillsammans med sin pappa i Märsta. Ett stort uppdrag med mycket ansvar där han fick lära sig allt från ekonomi till inköp, rekrytering, kundbeetenden och inte minst försäljningsteknik. Efter några ytterligare år i butik fångades han upp av Expressens marknadsavdelning där han fick ansvar för sponsring och samarbeten som rörde de Allsvenska fotbollsklubbarna i Stockholm och de kommersiella delarna av Sanktan (S:t Erikscupen). Vilket blev hans första steg in i mediabranschen.

När Tomas 2020 blev kontaktad av en bekant gällande tjänsten på laget.se kände han inte till vår produkt. Timingen visade sig dock vara väldigt bra då en av hans söner precis börjat spela fotboll. Kombinationen av att dels se sina barn utöva idrott och dels förstå betydelsen av ungdomsidrotten fick honom att själv vilja bidra på riktigt. Något han kunde få möjlighet att göra hos laget.se.
-
Varje investerad krona hjälper oss att göra vårt föreningssystem bättre, förenklar vardagspusslet för idrottsfamiljen och säkerställer att varje barn får möjlighet till en fysisk aktivitet.
En stor portion frihet och en stor portion ansvar.
Tomas förklarar att teamets uppdrag är att sälja laget.se´s annonsprodukter, något som inkluderar allt från traditionella banners, sponsring till fysiska event men framför allt att vara rådgivande mot marknaden för att dom ska förstå värdet vi ger användare och kunder. Oavsett vilket företag eller varumärke det rör sig om är annonsplattformens fördelar uppenbara för de som vill nå ut till 2 miljoner unika besökare i månaden, där majoriteten är barnfamiljer.
På frågan hur Tomas vill vara och upplevas som chef trycker han dels på den stora portion frihet, men också stora portion ansvar som han vill ge till sina medarbetare. Han beskriver hur han vill finnas där längs med sidlinjen och stötta när det behövs men att han är övertygad om att varje medarbetare behöver känna hans förtroende att de kan lösa uppgiften på egen hand.
-
Alla i teamet har alla olika bakgrunder. Allt från en klassisk mediasäljare till bank och finans men även en halvkänd influencer.

Styrkan med teamet är deras helt skilda bakgrunder och olika erfarenheter, beskriver Tomas. Han, som alltid rekryterar på potential, tycker det är just medarbetarnas olikheter som gör samarbetet i teamet roligt och lärorikt. Han trycker också på vikten av att ha högt i tak och att lära känna varandra utanför arbetstid. Ett initiativ teamet tagit gemensamt för att uppnå just det sistnämnda är den återkommande aktiviteten "hemma hos" där teamet en gång i kvartalet samlas hemma hos någon av kollegorna för middag och socialt häng.